دانشگاه شهید چمران اهواز
بررسیهای حسابداری
2538-2888
2538-2284
2
7
2015
09
11
دیدگاه استفادهکنندگان صورتهای مالی دربارة اهمیت و رواج عوامل خطر تقلب در گزارشگری مالی (مطالعة موردی استان یزد)
1
24
FA
جمال
برزگریخانقاه
استادیار حسابداری دانشگاه یزد
فاطمهالسادات
موسویبیوکی
دانشجوی کارشناسیارشد مدیریت مالی دانشگاه یزد
f.mosavi_69@yahoo.com
سیدمحمود
زنجیرچی
استادیار مدیریت صنعتی دانشگاه یزد
10.22055/jiar.2015.12258
هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی اهمیت عوامل خطر تقلب و همچنین بررسی میزان رواج این عوامل در صنایع استان یزد میباشد. جامعة آماری این تحقیق را، استفادهکنندگان صورتهای مالی در استان یزد تشکیل میدهند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای شامل سؤالات جمعیتشناختی و 41 مورد از عوامل خطر تقلب ذکر شده در بیانیة استاندارد حسابرسی شمارة 99 آمریکا بود که بعد از طراحی و تأیید روایی و پایایی آن مورد استفاده قرار گرفت. نتایج رتبهبندی عوامل خطر تقلب با استفاده از تکنیک تاپسیس فازی نشان میدهد که عامل «عدم نظارت کافی بر کنترلهای داخلی با اهمیت» از نظر اهمیت و عامل «منافع مدیریت در کمتر نشان دادن سود برای کاهش مالیات با استفاده از شیوههای نادرست» از نظر رواج در صنایع استان یزد در رتبة اول قرار دارند. به علاوه، نتایج آزمونهای آماری نشان میدهد بین اهمیت و رواج عوامل خطر تقلب تفاوت معنیدار است اما، ویژگیهای فردی (نظیر سن، جنس، تحصیلات، شغل و ...) تأثیر معنیداری بر دیدگاه افراد نسبت به اهمیت عوامل خطر تقلب نداشته است.
تقلب در صورتهای مالی,عوامل خطر تقلب,مثلث تقلب,تاپسیس فازی
https://jiar.scu.ac.ir/article_12258.html
https://jiar.scu.ac.ir/article_12258_1ba25efc2a8d3bb3b04f6188909c6ed6.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
بررسیهای حسابداری
2538-2888
2538-2284
2
7
2015
09
11
بررسی رابطة بین سطح افشای داوطلبانه و هزینة سرمایة شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
25
46
FA
شکراله
خواجوی
دانشیار حسابداری دانشگاه شیراز
shkhajavi@rose.shirazu.ac.ir
وحید
علیزادهطلاتپه
دانشجوی دکتری حسابداری دانشگاه شیراز
10.22055/jiar.2015.12259
شرکتها از افشای داوطلبانه در جهت آگاهسازی هرچه بیشتر و کاهش برداشت نامطلوب ذینفعان در مورد چشماندازهای آتی شرکت، بهره میبرند. ارائة اطلاعات داوطلبانه در مورد شناسایی، اندازهگیری و افشای اقلام حسابداری در صورتهای مالی باعث جذب سرمایهگذاران میشود و به طور مؤثری به بهبود وضعیت مالی و چهرة مدیریتی شرکت کمک میکند. هدف این پژوهش، بررسی اثرات سطح افشای داوطلبانه بر هزینة سرمایة شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. برای اندازهگیری متغیر سطح افشای داوطلبانه، از چکلیست بوتوسان (1997) تعدیل شده به وسیلة کاشانیپور و همکاران (1388) استفاده شد که شامل 71 شاخص در شش بخش کلی پیشینه اطلاعاتی، خلاصهای از نتایج مهم تاریخی، آمارههای اصلی غیرمالی، اطلاعات بخشها، اطلاعات پیشبینی و بحث و تحلیل مدیریت است. همچنین، اندازهگیری هزینة سرمایه، با استفاده از مدل گوردون انجام شده است. در راستای دستیابی به اهداف پژوهش، اطلاعات 122 شرکت برای دورة زمانی 1382 لغایت 1390 مورد بررسی قرار گرفته و فرضیههای پژوهش، از طریق رگرسیون چند متغیره با استفاده از دادههای ترکیبی آزمون شد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که بین سطح افشای داوطلبانه و هزینة سرمایة شرکتها در بورس اوراق بهادار تهران، رابطة معناداری وجود ندارد.
سطح افشای داوطلبانه,هزینة سرمایه,بازار سرمایه.
طبقهبندی موضوعی: 41M,22E
https://jiar.scu.ac.ir/article_12259.html
https://jiar.scu.ac.ir/article_12259_3b9600587c71498aa61263983f391737.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
بررسیهای حسابداری
2538-2888
2538-2284
2
7
2015
09
11
رابطة بین اعتماد به نفس بیش از حد مدیر عامل و تجدید ارائة صورتهای مالی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
47
66
FA
محسن
دستگیر
استاد بازنشستة حسابداری دانشگاه شهید چمران اهواز و هیأت علمی مؤسسة آموزش عالی هشت بهشت اصفهان
dastmw@yahoo.com
مجتبی
کاکاییدهکردی
دانشجوی کارشناسیارشد حسابداری مؤسسة آموزش عالی هشت بهشت اصفهان
10.22055/jiar.2015.12260
هدف این پژوهش بررسی رابطة بین اعتماد به نفس بیش از حد مدیر عامل و تجدید ارائة صورتهای مالی است. در این پژوهش با استفاده از حذف سیستماتیک تعداد 104 شرکت از شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار طی سالهای 1383-1392 مورد بررسی قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش کمی تجزیه و تحلیل آماری شامل روش تجزیه و تحلیل رگرسیون چندگانه (مدل لاجیت) استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که تعداد روزهای تغییر قیمت سهام با تجدید ارائة صورتهای مالی رابطه ندارد اما درصد افزایش قیمت سهام با تجدید ارائة صورتهای مالی رابطة منفی و معناداری دارد، پس نتایج بیانگر وجود رابطة منفی و معنادار بین اعتماد به نفس بیش از حد مدیر عامل و تجدید ارائة صورتهای مالی است.
اعتماد به نفس بیش از حد مدیر عامل,تجدید ارائة صورتهای مالی,مدل لاجیت
https://jiar.scu.ac.ir/article_12260.html
https://jiar.scu.ac.ir/article_12260_b130c855f95ebdb9684338d0b783d9d4.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
بررسیهای حسابداری
2538-2888
2538-2284
2
7
2015
09
11
تأثیر سرمایة فکری بر مدیریت کیفیت جامع شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
67
82
FA
زهرا
دیانتیدیلمی
دانشیار حسابداری و عضو هیات مدیره انجمن حسابداری مدیریت ایران دانشگاه خوارزمی، تهران
dianati@khu.ac.ir
احمدرضا
شکور
کارشناسارشد حسابداری دانشگاه خوارزمی، تهران
حمید
زارعحسینآبادی
کارشناسارشد حسابداری، دانشگاه اصفهان
10.22055/jiar.2015.12261
بهبود کیفیت یکی از فاکتورهای مهم بقای شرکتها در دنیای کنونی است، بنابراین شرکتها از مدیریت کیفیت جامع، برای رسیدن به سطح بالایی از کیفیت بهره میبرند. همچنین، داراییهای نامشهود به ویژه سرمایة فکری شرکتها، نقش کلیدی در دستیابی به برتری رقابتی پایدار ایفا مینمایند که میتوانند با استفاده از تکنیکهای کیفیتی و به کارگیری آنها به این مهم دست یابند. از این رو پژوهش حاضر تأثیر سرمایة فکری را بر مدیریت کیفیت جامع مورد بررسی قرار میدهد. جامعة آماری پژوهش شامل شرکتهای حاضر در بورس اوراق بهادار میباشد. اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS تحلیل گردید. نتایج تحلیل آماری بیانگر این است که بین سرمایة فکری و گرایش به بهبود مستمر رابطة مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین سرمایة فکری بر استفاده از تکنیکهای مدیریت کیفیت جامع شرکتهای مورد مطالعه تأثیرگذار است.
مدیریت کیفیت جامع,سرمایة فکری,ضریب ارزش افزوده فکری
https://jiar.scu.ac.ir/article_12261.html
https://jiar.scu.ac.ir/article_12261_75ba867e63ff047c1f15bb200d597fd3.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
بررسیهای حسابداری
2538-2888
2538-2284
2
7
2015
09
11
مدیریت سود با انگیزههای مالیاتی در گروههای تجاری
83
110
FA
هاشم
علیصوفی
استادیار حسابداری مرکزآموزش عالی سناباد، گلبهار
hashemalisufi@gmail.com
نعیمه
محمدپور
دانشجوی کارشناسیارشد حسابداری مرکزآموزش عالی سناباد، گلبهار
10.22055/jiar.2015.12262
شرکتهای عضو گروههای تجاری در مقایسه با شرکتهای مستقل، انگیزة بیشتری برای انتقال سود برای اهداف مالیاتی دارند و برای انتقال سود از طریق معاملات درونگروهی با کنترل قیمتگذاری انتقالی دارای انعطافپذیری بالاتری هستند. همچنین، شرکتهای عضو گروه این توانایی را دارند تا با تخصیص دقیق سود و زیانها بین شرکتهای مشمول مالیات و معاف از مالیات، مالیات کمتری پرداخت کنند. هدف اصلی این تحقیق، شناسایی و تبیین انگیزههای مالیاتی مدیریت سود در گروههای تجاری در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. برای آزمون فرضیههای تحقیق از مدل پنل نامتوازن و روش حداقل مربعات معمولی استفاده شده است. نتیجة بررسی 146 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی بازه زمانی 1383 الی 1392 حاکی از آن است که شرکتهای عضو گروههای تجاری در مقایسه با شرکتهای مستقل سودشان را بیشتر مدیریت میکنند. همچنین، نتایج این تحقیق نشان میدهد که مدیریت سود در شرکتهای عضو گروههای تجاری متنوع در مقایسه با شرکتهای وابسته به سایر گروهها (غیرمتنوع) بیشتر است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که انگیزة اصلی مدیریت سود در گروههای تجاری (متنوع و غیرمتنوع)، انگیزة مالیاتی است. در حقیقت، هدف مدیریت سود در شرکتهای عضو گروههای تجاری، پرداخت مالیات کمتر است. همچنین نتایج این تحقیق نشان میدهد که در گروههای تجاری (متنوع و غیرمتنوع) که واحد اصلی مالک بیش از 50 درصد شرکت فرعی است، مدیریت سود بالاتری اتفاق میافتد.
مدیریت سود,گروههای تجاری,اجتناب از پرداخت مالیات,نرخ مؤثر مالیاتی
https://jiar.scu.ac.ir/article_12262.html
https://jiar.scu.ac.ir/article_12262_35b9efcda3304c48eba93302dfd68cd4.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
بررسیهای حسابداری
2538-2888
2538-2284
2
7
2015
09
11
تأثیر مدیریت سود بر واکنش بازار به سود غیرمنتظره
111
123
FA
غلامرضا
کردستانی
دانشیار حسابداری دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)
kordestani@soc.ikiu.ac.ir
صابر
نصیرلو
کارشناسارشد حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
10.22055/jiar.2015.12263
این تحقیق به بررسی اثر مدیریت سود بر واکنش بازار به سود غیرمنتظره میپردازد. مدیریت سود بیش از حد، مانع از شکلگیری انتظارات منطقی سرمایهگذاران دربارة چشمانداز آتی شرکت میشود. بنابراین سود تعهدی در انتقال اطلاعات مربوط به ارزش سهام به سهامداران شکست میخورد. در چنین مواردی سود حسابداری ممکن است منعکسکنندة منافع شخصی مدیریت یا تحلیلهای جانبدارانه تحلیلگران باشد و منجر به قیمتگذاری نادرست بازار میشود. به منظور بررسی تجربی این دادههای 810 سال شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دورة زمانی 1381 الی 1389 مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان میدهد، سرمایهگذاران شرکتهایی که با مدیریت سود، افزایش در سود داشتهاند نسبت به شرکتهایی که مدیریت سود نداشتهاند واکنش کمتری به سود غیرمنتظره نشان میدهند ولی این ارتباط در مورد شرکتهایی که با مدیریت سود کاهش در سود داشتهاند بلعکس است.
واکنش بازار,مدیریت سود,سود غیر منتظره
https://jiar.scu.ac.ir/article_12263.html
https://jiar.scu.ac.ir/article_12263_96dacd942b01323f6025f7c7210329e3.pdf